semestr I zjazd III



Ćwiczenie 11
Tworzenie napisów przy pomocy programu WordArt. Wstawianie grafiki ClipArt. Formatowanie wstawianego obiektu.

  1. Wybierz polecenia Wstaw-Rysunek-WordArt (lub w innej wersji Worda Wstaw-Obiekt-Microsoft WordArt)
  2. Zaprojektuj  ozdobny napis zawierający pełny adres i nazwę Twojej szkoły lub
  3. Wykonaj projekt swojej wizytówki z wykorzystaniem obiektu Word Art`a. (Wykorzystaj wstawianie grafiki: Wstaw-Rysunek-Clipart) lub
  4.  Wykonaj ogłoszenie podobne jak na poniższym rysunku (autor: Pan Mateusz Urbaniak)


      Uwaga: Zwiększanie lub zmniejszanie wstawianego obiektu najłatwiej jest zrobić przeciągając za któryś z wierzchołków rysunku (z wciśniętym lewym klawiszem myszki) do żądanej wielkości. Ważne jest również poprawne dobranie odpowiadającego Ci sposobu otaczania tekstem obiektu, z paska narzędzi Rysunek. Aby obramować tekst wykorzystaj Format-Obramowanie i cieniowanie...
  
Ćwiczenie 12 
Tworzenie tabeli. Zaprojektuj tabelę przedstawiającą twój tygodniowy plan zajęć. Skorzystaj z uwag:
 -   Tabele są przydatne do sporządzania zestawień i list. Składają się z komórek ustawionych w wierszach i kolumnach. W ramach pojedynczej komórki są dostępne wszystkie polecenia dotyczące akapitu.
-      Polecenia określające wygląd tabeli znajdują się w menu Tabela.
-   Aby utworzyć tabele w dokumencie, należy w menu Tabela wybrać polecenie Wstaw tabelę. Pojawi się okno dialogowe wstawiania tabeli. Standardowo jest proponowana tabela o dwóch wierszach i dwóch kolumnach o szerokości dobieranej automatycznie.
-       Do tabeli wpisuje się tekst oraz wstawia rysunki w taki sam sposób jak w zwykłych akapitach. Dodawanie, usuwanie oraz formatowanie tekstu podlega takim samym regułom jak w zwykłych akapitach.
-   Opcja Auto powoduje, że tabela zajmie całą szerokość strony (można ustawić szerokość kolumny, ale nie mniejszą niż 0,63 cm)
-   Przechodzimy miedzy komórkami tabeli używając tabulatora <TAB>, myszy lub klawiszy kursorów ← ↑ → ↓.
-    Na ekranie tabela pojawia się jako siatka linii przerywanych. Jeśli nie widać linii siatki, należy użyć polecenia Linie siatki z menu Tabela.
-     Siatka polepsza czytelność tabeli na ekranie, nie jest jednak drukowana. Jeżeli chcemy, by brzegi poszczególnych komórek były drukowane, trzeba zaznaczyć odpowiednie komórki, a następnie wybrać polecenie Krawędzie z menu Format→Obramowanie i cieniowanie i ustawić odpowiedni format.



Ćwiczenie 13

 Malarz formatów. (Kopiowanie formatu)

Przycisk pokazany obok wykorzystujemy wtedy, gdy sformatujemy już jakiś obiekt (akapit, pojedyncze słowo itd.) i chcemy przenieść ten format do innego obiektu tego samego rodzaju (tzn. sformatować go tak samo).

  1. Przepisz zdanie:
Aby zaznaczyć kilka wierszy, wciśnij lewy klawisz myszy poza lewym marginesem na wysokości pierwszego zaznaczonego wiersza i przeciągnij w dół do ostatniego zaznaczonego wiersza.

  1. Wyraz „Aby” sformatuj następująco: pochylony, pogrubiony, czerwony.
  2. Punkt wstawiania zostaw na tym wyrazie, następnie włącz Malarza formatów. Zauważ jak zmienił się wygląd kursora.
  3. Przeciągnij myszą z wciśniętym lewym przyciskiem nad wyrazem „kilka”.
  4. „Pomaluj” w ten sposób, co drugi wyraz w napisanym przez Ciebie zdaniu.


Ćwiczenie 14
Automatyczne tworzenie spisu treści.
 Microsoft Word ma wbudowane automatycznie narzędzie do tworzenia spisu treści w dużych dokumentach. Należy tylko pamiętać, aby przy ich redagowaniu, tytułom rozdziałów nadawać style nagłówkowe.
 

Księga I      Gospodarstwo        
Księga II    Zamek                 
Księga III Umizgi                  
Księga IV   Dyplomatyka i łowy                         
Księga V    Kłótnia                 
Księga VI   Zaścianek             
Księga VII Rada
Księga VIII Zajazd
Księga IX   Bitwa
Księga X    Emigracja
Księga XI   Rok 1812
Księga XII Kochajmy się!


 
Powyżej podano tytuły kolejnych rozdziałów wielkiej polskiej epopei narodowej „Pan „Tadeusz”. 
  1. Przepisz powyższe tytuły tak, aby każdy kolejny znajdował się na kolejnej stronie dokumentu. (ctrl+enter wstawia znacznik końca strony).
  2. Nadaj każdemu tytułowi styl: Nagłówek 1.
  3. Na ostatniej pustej stronie dokumentu utwórz spis treści. W tym celu z menu Wstaw wybierz Odwołanie, a następnie Indeksy i spisy. Wybierz zakładkę Spis treści.
  4.  Wybierz ten format spisu treści, który Ci się najlepiej podoba. Zaznacz Pokaż numery stron. Następnie zatwierdź swój wybór
  5. Klawiszem F9 możesz zaktualizować utworzony już spis treści lub aktualizować samą numerację stron. (Punkt wstawiania powinien znajdować się wtedy w obrębie aktualizowanego spisu)


Ćwiczenie 15
Tworzenie wykresów.


Zaprojektuj wykresy ilościowy i procentowy dla ocen ze sprawdzianu uzyskanych przez Twój semestr.



W edytorze Word można kreować wykresy wg podanych zestawień danych.
1.      W tym celu przepisujemy najpierw dane do tabelki, następnie ją zaznaczamy
2.       Wybieramy polecenie Wstaw- Rysunek- Wykres.
3.      Klikając prawym przyciskiem myszy w obszarze wykresu na odpowiednich jego elementach lub wybierają z menu Wykres-Typ wykresu, Wykres-Opcje wykresu formatujemy wykres wg własnych potrzeb. (Menu uaktywni się gdy wykres jest aktywny)
4.      Wielkość wykresu ustalamy tak jak każdego obiektu graficznego

Przykład wykonanego ćwiczenia:

Cel
Bdb
Db
Dst
Dop
Ndst
5
4
6
8
4
8