Ćwiczenie 11
Tworzenie napisów przy pomocy
programu WordArt. Wstawianie grafiki ClipArt. Formatowanie
wstawianego obiektu.
- Wybierz polecenia Wstaw-Rysunek-WordArt (lub w innej wersji Worda Wstaw-Obiekt-Microsoft WordArt)
- Zaprojektuj ozdobny napis zawierający pełny adres i nazwę Twojej szkoły lub
- Wykonaj projekt swojej wizytówki z wykorzystaniem obiektu Word Art`a. (Wykorzystaj wstawianie grafiki: Wstaw-Rysunek-Clipart) lub
- Wykonaj ogłoszenie podobne jak na poniższym rysunku (autor: Pan Mateusz Urbaniak)
Uwaga: Zwiększanie lub zmniejszanie
wstawianego obiektu najłatwiej jest zrobić przeciągając za któryś z
wierzchołków rysunku (z wciśniętym lewym klawiszem myszki) do żądanej
wielkości. Ważne jest również poprawne dobranie odpowiadającego Ci sposobu
otaczania tekstem obiektu, z paska narzędzi Rysunek. Aby obramować
tekst wykorzystaj Format-Obramowanie i cieniowanie...
Ćwiczenie 12
Tworzenie tabeli. Zaprojektuj tabelę przedstawiającą twój tygodniowy plan zajęć. Skorzystaj z uwag:
- Tabele są przydatne do sporządzania zestawień i
list. Składają się z komórek ustawionych w wierszach i kolumnach. W ramach
pojedynczej komórki są dostępne wszystkie polecenia dotyczące akapitu.
- Polecenia określające wygląd tabeli znajdują się
w menu Tabela.
- Aby utworzyć tabele w dokumencie, należy w menu Tabela
wybrać polecenie Wstaw tabelę. Pojawi się okno dialogowe
wstawiania tabeli. Standardowo jest proponowana tabela o dwóch wierszach i
dwóch kolumnach o szerokości dobieranej automatycznie.
- Do tabeli wpisuje się tekst oraz wstawia rysunki
w taki sam sposób jak w zwykłych akapitach. Dodawanie, usuwanie oraz
formatowanie tekstu podlega takim samym regułom jak w zwykłych akapitach.
-
Opcja Auto powoduje, że tabela
zajmie całą szerokość strony (można ustawić szerokość kolumny, ale nie mniejszą
niż 0,63 cm)
- Przechodzimy miedzy komórkami tabeli używając
tabulatora <TAB>, myszy lub klawiszy kursorów ← ↑ → ↓.
- Na ekranie tabela pojawia się jako siatka linii
przerywanych. Jeśli nie widać linii siatki, należy użyć polecenia Linie
siatki z menu Tabela.
- Siatka polepsza czytelność tabeli na ekranie,
nie jest jednak drukowana. Jeżeli chcemy, by brzegi poszczególnych komórek były
drukowane, trzeba zaznaczyć odpowiednie komórki, a następnie wybrać polecenie Krawędzie
z menu Format→Obramowanie i cieniowanie i ustawić odpowiedni format.
Ćwiczenie 13
Malarz formatów. (Kopiowanie formatu)
Przycisk pokazany obok wykorzystujemy wtedy, gdy sformatujemy już jakiś obiekt (akapit,
pojedyncze słowo itd.) i chcemy przenieść ten format do innego obiektu tego
samego rodzaju (tzn. sformatować go tak samo).
- Przepisz zdanie:
- Wyraz „Aby” sformatuj następująco: pochylony, pogrubiony, czerwony.
- Punkt wstawiania zostaw na tym wyrazie, następnie włącz Malarza formatów. Zauważ jak zmienił się wygląd kursora.
- Przeciągnij myszą z wciśniętym lewym przyciskiem nad wyrazem „kilka”.
- „Pomaluj” w ten sposób, co drugi wyraz w napisanym przez Ciebie zdaniu.
Ćwiczenie 14
Automatyczne tworzenie spisu treści.
Microsoft Word ma wbudowane
automatycznie narzędzie do tworzenia spisu treści w dużych dokumentach. Należy
tylko pamiętać, aby przy ich redagowaniu, tytułom rozdziałów nadawać
style nagłówkowe.
Księga I Gospodarstwo
Księga II Zamek
Księga III Umizgi
Księga IV Dyplomatyka i łowy
Księga V Kłótnia
Księga VI Zaścianek
Księga VII Rada
Księga VIII Zajazd
Księga IX Bitwa
Księga X Emigracja
Księga XI Rok 1812
Księga XII Kochajmy
się!
Powyżej podano tytuły kolejnych
rozdziałów wielkiej polskiej epopei narodowej „Pan „Tadeusz”.
- Przepisz powyższe tytuły tak, aby każdy kolejny znajdował się na kolejnej stronie dokumentu. (ctrl+enter wstawia znacznik końca strony).
- Nadaj każdemu tytułowi styl: Nagłówek 1.
- Na ostatniej pustej stronie dokumentu utwórz spis treści. W tym celu z menu Wstaw wybierz Odwołanie, a następnie Indeksy i spisy. Wybierz zakładkę Spis treści.
- Wybierz ten format spisu treści, który Ci się najlepiej podoba. Zaznacz Pokaż numery stron. Następnie zatwierdź swój wybór
- Klawiszem F9 możesz zaktualizować utworzony już spis treści lub aktualizować samą numerację stron. (Punkt wstawiania powinien znajdować się wtedy w obrębie aktualizowanego spisu)
Ćwiczenie 15
Tworzenie wykresów.
Zaprojektuj
wykresy ilościowy i procentowy dla ocen ze sprawdzianu uzyskanych przez
Twój semestr.
W edytorze
Word można kreować wykresy wg podanych zestawień danych.
1. W tym celu
przepisujemy najpierw dane do tabelki, następnie ją zaznaczamy
2. Wybieramy polecenie Wstaw- Rysunek- Wykres.
3. Klikając
prawym przyciskiem myszy w obszarze wykresu na odpowiednich jego elementach lub
wybierają z menu Wykres-Typ
wykresu, Wykres-Opcje
wykresu formatujemy wykres wg własnych potrzeb. (Menu uaktywni się gdy wykres
jest aktywny)
4. Wielkość
wykresu ustalamy tak jak każdego obiektu graficznego
Cel
|
Bdb
|
Db
|
Dst
|
Dop
|
Ndst
|
5
|
4
|
6
|
8
|
4
|
8
|