semestr II zjazd I

Power Point - Microsoft Office
Program Power Point, wchodzący w skład Microsoft Office, jest traktowany jako klamra spinająca różne elementy przekazu multimedialnego (tekst, obraz, dźwięk, video, animacja) w jednolitą pod względem formy całość, którą można wykorzystać jako wykład, referat, podsumowanie lekcji lub wprowadzenie nowego działu materiału. Można również korzystać z bezpłatnego programu Impress z Open Office.
Należy starannie przemyśleć temat prezentacji, ustalić, jakie treści powinna zawierać, naszkicować scenariusz, zebrać potrzebne elementy składowe (grafika, dźwięk i inne) a następnie zbudować slajd po slajdzie, całą prezentację. Należy przy tym pamiętać, że efektem końcowym ma być wystąpienie na określony temat wspomagane multimedialną prezentacją.
Jak przygotować prezentację w programie Power Point ?
Po uruchomieniu programu Power Point istnieje możliwość wyboru:
  • kreatora zawartości
  • szablonu
  • pustej prezentacji.
Kreator zawartości ułatwi nam dopasowanie układu prezentacji do przedstawianych treści. Szablon umożliwi wybór odpowiedniej formy graficznej. Wybór pustej prezentacji pozwoli nam na stworzeniu jej od podstaw, zastosowanie własnego układu treści i formy graficznej.
.

Ćwiczenie 1
Projekt slajdu tytułowego prezentacji

Na stronie tytułowej umieszczamy najczęściej tytuł prezentacji, jej autora, można określić także, czego będzie ta prezentacja dotyczyła.


  •  Wybierz z menu Wstaw,Nowy slajd. Wybierz Slajd tytułowy z podanych różnych możliwości układów tekstu.



  • Program otworzy stronę zawierającą dwa elementy, gotową do edycji. Po kliknięciu w kolejne pola, wpisujemy żądane napisy, które mają być na stronie tytułowej.
  •  W polu tytuł – napisz tytuł prezentacji: na przykład: Moja pierwsza prezentacja. W polu podtytułu, wpisz swoje imię, nazwisko i semestr. Możesz zmieniać czcionkę, kolor czcionki, jej wielkość dowolnie, wedle własnych upodobań. Możesz zmieniać także położenie elementu na stronie, traktując go tak jak obiekt rysunkowy (przeciągając z wciśniętym lewym klawiszem myszki).

Ćwiczenie 2
Dodawanie animacji do prezentacji.

Do każdego elementu prezentacji można dodać dowolną animację, co wzbogaci i uatrakcyjni pokaz.
Metoda postępowania w takim wypadku jest następująca:
  1. Zaznacz wybrany obiekt, któremu chcesz nadać efekt animacji.
  2. Kliknij na niego prawym przyciskiem myszy. Wybierz z menu: Animacja niestandardowa…
  3. Następnie wybierz sposób, w jaki ma się pojawiać zaznaczony obiekt na ekranie (możesz także dodać efekty dźwiękowe: opcje efektu…).
Zastosuj powyższe wiadomości w celu uatrakcyjnienia slajdu tytułowego. Sprawdź działanie efektu na podglądzie prezentacji. Zapisz dokonane zmiany. (Plik – zapisz)

Przykład:




Ćwiczenie 3
Tworzenie slajdu z listą wypunktowaną.

  • Wciśnij kombinację klawiszy Ctrl+M. Jest ona równoważna poleceniu WstawNowy slajd.

  • W górnym polu tekstowym umieść tytuł prezentacji (najlepiej skopiuj go z poprzedniego slajdu); dostosuj wielkość liter, aby nie były za duże.
 


  • Przejdź do pola punktowania (dolne pole tekstowe).
Wpisz następującą listę wypunktowaną:
Znaki drogowe dzielą się na:
·         znaki ostrzegawcze
·         znaki nakazu
·         znaki zakazu
·         znaki informacyjne

  • Dostosuj taką wielkość liter, aby cały powyższy tekst mieścił się na dokładnie 1 slajdzie.
  • Zauważ, że po każdym wciśnięciu klawisza Enter, program dodaje na początku nowej linii znak wypunktowania. Znak wypunktowania można usunąć z danego akapitu poprzez umieszczenie w nim kursora i kliknięcie ikony wypunktowania.



  • Znak wypunktowania możesz ustalić samodzielnie w menu FormatPunktory i numeracja
  • Wstaw na slajdzie obrazki kilku wybranych znaków drogowych (skorzystaj z clipartów Power pointa). Dodaj do nich dowolną animację niestandardową.
  • Dodaj do slajdu dwukolorowe tło. (Prawy przycisk myszy na białym tle - wybierz z menu - tło..)

Ćwiczenie 4
Tworzenie slajdu z tekstem ułożonym w 2 kolumnach.


1.      W oknie Nowy slajd wybierz typ slajdu Tekst 2-kolumnowy (powyższy rysunek). Slajd taki wykorzystujemy w sytuacji, gdy chcemy pokazać 2 równoległe listy wypunktowane równocześnie. Mamy jednocześnie możliwość pisania w 2 jednakowych kolumnach (likwidujemy wówczas znaki wypunktowania).
2.      Przepisz w powyższym slajdzie 2 listy wypunktowane:
Figury płaskie:
Figury przestrzenne:
trapez,
graniastosłup
koło
kula
prostokąt
prostopadłościan
Możesz zatytułować slajd np. Geometria

3.      Dostosuj odpowiednio wielkość liter, ustaw czcionkę taką, jaka jest wg Ciebie najbardziej odpowiednia. Pokoloruj nagłówki list. Narysuj na slajdzie kilka wybranych figur, korzystając z auto kształtów, pokoloruj je i dodaj każdej wybraną animację niestandardową.

  •  Zapisz plik w Moich dokumentach pod nazwą prezentacja semestr2 (plik-zapisz jako… -)